רוצים להביא יין לחליצה במסעדה?
שבעת החוקים הלא כתובים לחולץ המתחיל

במקור, המנהג של הבאת יין מהבית לחליצה במסעדה, נולד בעקבות רצונם של הסועדים לשתות בארוע ספציפי יין ספציפי, שיש לו ערך סנטימנטלי מיוחד עבורם, ושאינו מופיע בתפריט היין של המסעדה.

חליצה זאת לא מילה גסה

כיום, הסיבה המרכזית להבאת יין לחליצה במסעדה היא המחירים הגבוהים (ואפילו מוגזמים לפעמים) של יין במסעדות. הבאת יין לחליצה במסעדה מאפשרת לשתות יין הרבה יותר טוב, במחיר דומה לזה שהייתם משלמים על יין במסעדה, ואפילו נמוך ממנו. זאת הסיבה שיותר ויותר אנשים בוחרים להביא יין לחליצה בימינו.

אני כבר מזמן אימצתי את המנהג הזה, ואני ממליץ לכולכם לנסות גם. וכדי להפוך את ההתחלה ליותר פשוטה עבורכם, אספתי עבורכם את שבעת החוקים הלא כתובים לחולץ המתחיל, "עשה ואל תעשה" כשאתה מביא יין לחליצה.

קפה נורדוי, משתלם לחלוץ ואמאל'ה איזה עוגה טעימה!
  1. אסור להביא לחליצה יין שמופיע בתפריט היין של המסעדה. במקרה שתביא יין שנמצא בתפריט – פשוט לא יתנו לך לחלוץ אותו. לכן, לפני שאתה מגיע למסעדה, בדוק באתר האינטרנט של המסעדה אם היין נמצא בתפריט היין של המסעדה. אם תפריט היין של המסעדה לא מפורסם באינטרנט, תרים טלפון למסעדה ותשאל אם יש להם את הבקבוק הזה. זה מאוד נהוג.
  2. חוק "לא כתוב" נוסף הוא שבקבוק שמביאים לחליצה צריך להיות בקבוק "לא פושטי". לכן רצוי להביא בקבוק שעולה בחנות כ- 100 ₪ לפחות.
  3. רצוי להביא יין שהוא בעל ערך סנטימנטלי עבורכם. למשל יין שקניתם לפני שנה ושמרתם "לאירוע מיוחד". זה יוצר ציפייה, והופך את החוויה במסעדה למיוחדת יותר. יחד עם זאת, אם אין לכם בקבוק שמחכה הרבה זמן במקרר, גם בקבוק שקניתם זה עתה במחיר טוב, יעשה את העבודה היום בערב.
  4. כל מסעדה שמכבדת את עצמה לוקחת דמי חליצה. דמי החליצה המקובלים נעים בין 30-60 ₪. אם דמי החליצה עולים מעל 60 ₪, לרוב לא משתלם לחלוץ את הבקבוק שהבאתם (כי בתוספת דמי החליצה הגבוהים, ייתכן ששווה יותר להזמין יין מהתפריט במסעדה). אל תחלצו בכל מחיר.
  5. למה להביא בקבוק בגודל רגיל אם אפשר להביא בקבוק מגנום (שמכיל 1.5 ליטר – פי 2 מבקבוק רגיל)? במיוחד אם אתם יותר מזוג במסעדה. ברוב המקומות, אם מביאים בקבוק מגנום משלמים רק על חליצה אחת, אבל בפועל שותים שני בקבוקים, ולכן זה משתלם במיוחד (אם כי צריך לקחת בחשבון שעלות של בקבוק מגנום לרוב גבוהה מעלות שני בקבוקים בודדים). אני אישית מאוד אוהב להביא מגנום, כי הוא ישר מכניס אותך לאווירה של כיף. לא יודע להסביר את זה, אבל משהו בגודל של הבקבוק ישר עושה את ההבדל באווירה. מה גם שהסיכוי שבקבוק המגנום יופיע בתפריט היין של המסעדה הוא נמוך.
  6. אם אתם הולכים למסעדה כשרה – אל תשכחו לבדוק שגם הבקבוק שאתם מעוניינים להביא למסעדה כשר.
  7. אם אתם יושבים על הבר במסעדה, מקובל להציע לברמן לטעום מהיין שהבאתם. מדובר בסך הכל בטעימה קטנה, וזה הופך את האווירה מול הברמן לקלילה וזורמת. לכו תדעו, אולי גם תקבלו צ'ייסר על הדרך 😉